*Zien*

Zien

De snoezelruimte

Een snoezelruimte is een sfeervolle kamer die voorzien is van verschillende zintuiglijke prikkels zodat een kind tot rust kan komen.

Een andere benaming voor snoezelruimte kan zijn: muziekkamer, relaxatieruimte, klankschaalkamer.

Een snoezelruimte is een ruimte ingericht om te snoezelen, vaak gekenmerkt door stilte of rustige muziek, dimlichten, gordijnen met gezeefd licht of zelfs geen natuurlijk licht, trilstoelen, massageapparatuur, waterbedden, fleece-dekens, ballendekens, lichtgevende sprieten, lavalampen, kussens, instrumenten, klankschalen.

Snoezelruimte

De snoezelruimte is niet zomaar een ruimte, er zit een idee achter. De sfeervolle ruimte bevat geen storende elementen, heeft een behaaglijke temperatuur van ongeveer 21°C, comfortabele lig- en zitplaatsen en is tochtvrij. Het belangrijkste is dat de snoezelruimte arm van prikkels gemaakt kan worden, door bijvoorbeeld apparatuur uit te laten.

Verder is het voor een goede snoezelsessie belangrijk dat er privacy is en geen storende elementen zoals een deurbel, andere onderbrekingen of fel licht. Men beperkt gesprekken ook tot een strikt minimum, tenzij de stem wordt ingeschakeld in het gebeuren, door bijvoorbeeld op een zachte toon een verhaal voor te lezen of mee te zingen met de muziek.

Snoezelruimte

Inrichten van de snoezelruimte

Samen met de ouders

Een snoezelruimte inrichten is een project waar ouders graag in betrokken worden. Dit kan op verschillende manieren:
– samen met het team nadenken over de inrichting van de snoezelruimte
– samen met het team de snoezelruimte inrichten
– materiaal verzamelen
– materialen maken

Samen met de kinderen

Het kleine materiaal dat nodig is om te snoezelen kan gerust samen met kleuters gemaakt worden. Het vullen van flesjes en zakjes is een leuke activiteit voor kinderen.

Lichteffecten, zoals een discobal en gekleurde lichtjes, zijn dankbare middelen om visuele prikkels te geven aan kinderen. Gezien de fascinatie van baby’s voor deze lichteffecten moeten ze bij hen toch met enige zorg aangeboden worden zodat het contact kind en begeleider mogelijk blijft. Baby’s hebben de aangeboren reflex om zich te fixeren op sterke prikkels. We kunnen hen helpen hun aandacht zelf te richten door de prikkels voldoende zacht, maar toch
interessant te maken. Op die manier kunnen ze kiezen: kijk ik, of kijk ik niet. Oudere kinderen zijn dan weer gefascineerd door black-light en fluo materiaal in de snoezelruimte. Het is niet aangewezen om alle lichteffecten in een snoezelruimte op hetzelfde moment te gebruiken omdat dit snel tot overprikkelen zal leiden. Kleine flesjes, gevuld met fluo materialen, zijn gemakkelijk zelf te maken. Dit kan met ‘fluowater’ dat je krijgt wanneer de vulling van een markeerstift een nachtje in het water ligt. Fluo rietjes, strijkparels of glinstertjes in helder water laten dwarrelen, geeft ook een leuk effect wanneer het flesje helemaal vol met helder water gevuld is. Dat al deze flesjes goed dicht gekleefd moeten worden voor de veiligheid van de kinderen spreekt voor zich. Spiegels met vervorming van het beeld zorgen ook voor heel wat verwondering bij jonge kinderen.

Snoezelruimte

Terug naar “snoezelen”

Deze pagina werd gemaakt door Bonte Helena.

Reacties

  1. Ik wil ook zo een snoezelhoek in de klas!!!
    Katrien


Plaats een reactie